Lenker i tekst og innhold
Relevante krav
- 2.4.4 Formål med lenke (i kontekst) (Nivå A)
- 1.3.2 Meningsfylt rekkefølge (Nivå A)
Brukergrupper
- Elever
- Lærere
- Blinde og svaksynte
- Elever med motoriske utfordringer
Formål
Formålet med kravene er at lenker som brukes skal være til nytte for elever, samtidig som de ikke forstyrrer eller gjør navigasjon unødig vanskelig. Bruk av lenker og tilhørende lenketekst i kontekst skal fungere i samspill med det pedagogiske formålet, for aktuell elevgruppe. Ordforklaringsbokser i løpende tekst regnes ikke som lenker, og omhandles ikke i denne artikkelen.
Lenkene som omtales i denne artikkelen kan peke til følgende kategorier:
- Steder på samme side
- Sider på samme nettsted
- Til eksterne nettsted
- Til nedlastbare filer
Redaktørrollen
Som redaktør har du ansvar for at lenker som brukes som del av innholdet i digitale læremidler er forståelige og fører til forståelig navigasjon for elevene. Dette innebærer en vurdering av det pedagogiske formålet til innholdet og hvordan målgruppen bruker det for å oppnå læring. Lenker som er en del av menyer og annen overordnet navigasjon i digitale læremidler er ikke redaktørs ansvar.
For mange elever kan navigasjon i digitale læremidler være utfordrende. Det er derfor viktig at lenker ikke blir forstyrrende elementer i innholdet, eller unødig leder elevene vekk fra innholdet.
Bestepraksis
Plassering av lenker
Vi anbefaler å samle lenker på slutten av en tekst eller innhold. Dersom det likevel skal brukes lenker i løpende tekst anbefaler vi å legge disse til slutten av setningen. På denne måten blir ikke lenker forstyrrende elementer i teksten for elever og vi sikrer god leseflyt. Det kan være mange grunner til å unngå lenker i løpende tekst, og navigasjon kan være utfordrende avhengig av elevens alder og behov. Uforsiktig bruk av lenker kan i verste fall lede eleven vekk fra det tiltenkte innholdet og påvirke leseflyten til eleven negativt. Vi anbefaler å vurdere alle elementer som kan forstyrre eller avbryte opp mot elevens alder, digitale ferdigheter og lese- og skriveevne.
Mål med lenker
Vurder hva det lenkes til. Er det noe som alle elever som bruker innholdet har nytte av? Kan det være til distraksjon for elever med konsentrasjonsvansker, eller gjøre bruk og navigasjon mer forvirrende? Ta forskjellige elevgrupper i betraktning og vurder alder og evne til konsentrasjon, bruk og navigasjon.
Lenketekst
Bruk lenketekst som gir mening i henhold til det pedagogiske formålet med innholdet. Bruken av lenken skal altså være knyttet til pedagogiske formålet med innholdet eller overordnet innhold. Dette innebærer at lenketeksten:
- gir mening alene
- gir mening i kontekst
Sammensatte lenker
Ved bruk av lenker som er sammensatt av flere elementer, for eksempel bilde og tekst, skal lenkens formål komme frem. Det vil si at en eventuell alternativtekst til et bilde skal forklare lenken, og ikke nødvendigvis innholdet i bildet. Dersom lenkens formål er dekket av tekst i lenken kan et eventuelt bilde markeres som dekorativt. Dette er en del av en helhetsvurdering, og det er viktig å se en sammensatt lenke i kontekst (Lenker | Tilsynet for universell utforming av ikt (Åpnes i ny fane))
Eksempel:
Sammensatte lenker fra en innholdsside lenker videre til annet innhold i læremidlet. Eksempelet er hentet fra NDLA (Bærekraft og samfunnsansvar - Markedsføring og ledelse 2 - NDLA (Åpnes i ny fane))
Generelt anbefaler vi redaktør å sørge for at tekst og bilde som brukes i slike lenker velges på en måte der lenkens formål dekkes av teksten alene og bildet får en dekorativ funksjon. Avhengig av teknisk løsning i hvert digitale læremiddel kan det likevel være lurt å prate med tilgjengelighetsansvarlig, designer eller utvikler for å finne ut hvilken praksis som passer best med den gjeldende teknisk løsning.
Feller å unngå
- Lenketekst som “Les mer” eller “her” fungerer ikke alene. Dette er uheldig for skjermleserbrukere som kan navigere direkte til lenker og ikke har oversikt over nødvendig kontekst for lenken.
- Flere lenker med samme lenketekst som fører til forskjellige mål skal unngås.
- Ved lenking til andre sider på samme nettsted (for eksempel eget læremiddel) bør det ikke brukes fullstendig URL. Dette kan oppfattes av skjermleserbrukere som en lenke til en ekstern side.
Tips og triks
- Lenker som går ut av læremidlet bør generelt unngås, men hvis det er nødvendig kan de markeres tydelig med tekst eller ikon som viser at lenken fører ut av læremidlet. Et eventuelt ikon må også ha passende alternativtekst.
- Bruk lenker sparsomt i tekst, og legg eventuelle lenker på bunnen.
- Bruk gjenkjennbar frasering av lenketekst, konsekvent med andre lenker i læremidlet.
- Pass på å bruke tilstrekkelig plass, eller bruk en liste dersom lenker skal plasseres direkte etter hverandre.