Gå til hovedinnhold

Informasjon, relasjoner og rekkefølge

Struktur og innhold henger tett sammen. Derfor er arbeidet med informasjon, relasjoner og rekkefølge viktig for alle som er involvert i produksjon av digitale læremidler, redaktører, designere og utviklere. I denne artikkelen har vi samlet råd og veiledning knyttet til ulike krav som er relatert til struktur i innhold og kode. Vi går ikke i detalj på spesifikke navigasjonselementer som del av god struktur, men linker til relevante ressurser.

Relevante krav

  • 1.3.1 Sørg for at informasjon, struktur og relasjoner i innholdet kan forstås uavhengig av presentasjon.

  • 1.3.2 Presenter innhold i en rekkefølge som gir mening.

  • 4.1.2 Alle komponenter har navn og rolle bestemt i koden.

  • 4.1.3 Brukeren skal få statusbeskjeder om viktige endringer på nettsiden uten at det gir kontekstendring.

Brukergrupper

  • Blinde og svaksynte elever
  • Elever med kognitive utfordringer
  • Elever med lesevansker
  • Elever med situasjonsbaserte utfordringer
  • Elever med nedsatt bevegelighet

Formål

Formålet med kravene er å sikre at strukturen og sammenhengene i innholdet, samt hvordan det er kodet, fremstår tydelig også når presentasjonen endres, for eksempel gjennom skjermlesere eller andre hjelpemidler. I Standard Norges veileder, "Likeverdig tilgang til digitale læremidler i skole og utdanning," kapittel 5 forklares det hva det innebærer at pedagogisk formål ivaretas. Informasjon som er relevant for elevenes læring, skal komme frem gjennom innhold og struktur på en slik måte at det gir likeverdig tilgang for alle. Elever som brukere av digitale læremidler lærer mye om navigasjon av digitale flater i tillegg til læring knyttet til andre kompetansemål fra læreplanen. Dette gjør det spesielt viktig at digitale læremidler har god struktur og godt strukturert innhold. Les mer om digitale ferdigheter som grunnleggende ferdighet i læreplanen (Åpnes i ny fane) Denne artikkelen forklarer hvordan digitale læremidler bør struktureres og kodes for å ivareta riktig informasjon og struktur. Dette gir brukere av hjelpemiddelteknologi og alternative navigasjonsformer en konsekvent måte å interagere med digitale læremidler på.

Redaktørrollen

Som redaktør har du ansvar for at innholdet struktureres logisk og forståelig.

  • Bruk overskrifter korrekt og konsistent.
  • Sørg for at lister, tabeller og andre strukturelle elementer brukes hensiktsmessig, og med riktig HTML -semantikk.
  • Unngå å skape struktur kun gjennom visuell stil eller formatering.
  • Sørg for at informasjonen kan forstås uten å være avhengig av visuell plassering. Digitalt innhold kan se annerledes ut på forskjellige skjermer og ved forskjellige visninger. Sjekk derfor alltid hvordan innholdet du produserer fremstår på forskjellige enheter og skjermstørrelser. Det er også viktig å unngå formuleringer som “Se bildet til høyre”, ettersom plasseringen ikke er lik på alle skjermer, eller for alle brukergrupper.

Vi anbefaler å bruke lister i stedet for tabeller så langt det lar seg gjøre. Dette gjør det lettere for skjermleserbrukere å få lest opp informasjonen på en oversiktlig måte. Det er selvfølgelig ikke alltid det er hensiktsmessig å bruke en liste i stedet for tabell, her er det viktig å vurdere det pedagogiske formålet med innholdet. Har formatet noe å si for læringen? Mer info om bruk av tabeller | UU -tilsynet (Åpnes i ny fane)

For skjermleserbrukere er det spesielt viktig med god struktur på innhold og kode. Vi anbefaler derfor å teste det digitale læremidlet. Les mer om testing

Best Practice

Eksempler: Semantisk HTML-struktur (Åpnes i ny fane)

Feller å unngå

  • Ikke bruk feil overskriftsnivåer.
  • Pass på at tabeller brukes til tabellinformasjon, ikke layout.

Tips og tricks

Unngå unødvendig kompleksitet: En enkel, ryddig struktur er enklere å oppfatte for alle.

Les mer