Skip to main content

Gode tekstalternativer (WCAG 1.1.1)

Hva er kravet?

Gi gode tekstalternativer for visuelle elementer tilpasset brukers leseforståelse.

Brukergrupper

  • Blinde og svaksynte elever
  • Elever med kognitive utfordringer
  • Elever med lesevansker
  • Elever med situasjonsbaserte utfordringer

Redaktørens rolle

Som redaktør har du ansvar for at alt innhold i det digitale læremidlet er tilgjengelig for alle. For å oppnå dette er det viktig å vurdere ikke-tekstlig innhold i kontekst. På den måten er det mulig å ivareta det pedagogiske formålet med innholdet som et tekstalternativ.

Tekstalternativ fremfor alternativ tekst

For ikke-tekstlig innhold i tekst bør det pedagogiske formålet i stor grad dekkes i selve teksten. Dette fører til at behovet for utdypende alt-tekster eller lange beskrivelser blir mindre og flere bilder kan ha en ren dekorativ funksjon, med tom alt-tekst. Dersom det ikke passer å skrive utfyllende om det ikke-tekstlige innholdet i omkringliggende tekst kan en lang beskrivelse brukes. En lang beskrivelse er et tillegg til alt-tekst som gir en utdypende forklaring av det ikke-tekstlige innholdet. Dette er spesielt relevant for komplisert eller sammensatt innhold som figurer, grafer eller kunstverk. Det skal eksistere en løsning for lange beskrivelser i CMS for ditt læremiddel der lang beskrivelse har tilknytning til det ikke-tekstlige innholdet. I henhold til våre råd om utvikling av læremidler skal lange beskrivelser være tilgjengelige for alle brukere. På den måten får også elever som har tilgang til ikke-tekstlig innhold nytte av de utdypende beskrivelsene.

Korrekt bruk av alt-tekst

Du skal vurdere bildets funksjon og formidle dets essensielle informasjon gjennom alt-teksten. Dette innebærer at alt-teksten reflekterer det pedagogiske formålet med billedbruken. Det er viktig å vurdere om bildet i det hele tatt trenger bildebeskrivelse, eller om det kan anses som dekorativt. Dersom bildet ikke gir noe mer til konteksten bildet er plassert i regnes det som dekorativt og skal derfor ha tom alt-tekst.

Hold teksten kort, men informativ:

Den alternative teksten bør være presis og konsis, slik at den ikke overbelaster brukeren med for mye informasjon. For eksempel, "Barn som løper i en park" i stedet for "Tre små barn i forskjellige fargerike klær som løper rundt i en park på en solrik dag med trær og blomster rundt dem."

Beskriv hva som er viktigst i bildet:

Konsentrer deg om de delene av bildet som formidler den informasjonen som gir pedagogisk verdi. Tilpass språket til målgruppen: For yngre brukere eller nybegynnere kan det være nødvendig med enklere språk og beskrivelse. For eldre eller mer erfarne brukere kan du gå dypere i detalj, for eksempel ved å forklare tekniske termer. Hvis mottakerne er yngre barn, sørg for at du bruker ekstra lettforståelig språk og kanskje inkludere en beskrivelse som fanger oppmerksomheten deres. For eksempel, "En glad hund som løper med en ball i munnen" er både beskrivende og engasjerende for barn.

Bruk kontekst i alt-teksten:

Vurder hvilken informasjon teksten eller omgivelsene allerede gir, og unngå å gjenta denne informasjonen. Beskriv funksjonen til bildet når det er relevant: Hvis et bilde tjener en spesifikk funksjon (for eksempel en knapp eller en instruksjon), sørg for at alt-teksten gjenspeiler dette. For eksempel, "Klikk her for å sende inn skjema" i stedet for "Bilde av en knapp." Ikke bruk fremmedspråk i alt-tekst: Selv om eleven skal lære fremmedspråk er det ikke naturlig at alt-teksten er på fremmedspråk - for å gi samme læringsopplevelse som de som oppfatter visuelle elementer på eget morsmål.

Unngå dekorativ alt-tekst:

Hvis bildet er rent dekorativt og ikke tilfører noe til innholdet, skal du la alt-teksten være tom. Det sparer tid for brukeren og gjør at de kan fokusere på relevant innhold. Unngå unødvendig bruk av enkelte ord Det er ikke nødvendig å bruke ord som “bilde av” eller “bilde/foto”. Dette er informasjon som blir lest opp automatisk av skjermlesere

Multimedia-innhold

Dersom det blir brukt video eller animasjon i en tekst må redaktøren sørge for at det finnes undertekster, tekstalternativer eller transkripsjoner av medieinnholdet.

Les mer

Les om hvordan designere og utviklere jobber med alternative tekster og hvilke behov de har til verktøy og systemer.