Gode tekstalternativer (WCAG 1.1.1)
Hva er kravet?
Gi gode tekstalternativer for visuelle elementer tilpasset brukers leseforståelse.
Brukergrupper
- Blinde og svaksynte elever
- Elever med kognitive utfordringer
- Elever med lesevansker
- Elever med situasjonsbaserte utfordringer
Formål
Formålet med kravet er å gi gode tekstalternativer til de brukerne som har behov for alternativer til ikke -tekstlig innhold. Standard Norges veileder, Likeverdig tilgang til digitale læremidler i skole og utdanning, kapittel 5, gir innsikt i hva dette innebærer i skole og utdanning. Formålet med tekstalternativer i læremidler er knyttet til det pedagogiske formålet med innholdet i læremidlet. Dette innebærer at tiltenkt læring knyttet til bestemt innhold tas i betraktning når tekstalternativer utformes. Kravet er tilsvarende suksesskriterium 1.1.1 fra UU -tilsynet og er avgrenset til visuelle elementer.
Designerens rolle
Som designer har du en nøkkelrolle i å skape visuelle løsninger som er både estetisk tiltalende og tilgjengelige for alle brukere. Dette krever bevissthet rundt hvordan visuelle elementer blir oppfattet av ulike brukergrupper, og hvordan du, i samarbeid med utviklere, kan gjøre designet tilgjengelig uten at det går på bekostning av brukeropplevelsen. Skriv om UX og brukertesting under designer og få frem at forskjellige designere ikke bare jobber visuelt/grafisk
Tekstalternativer: Ikoner og knapper
Som designer er det viktig å beskrive ikoner og knapper som ikke har annen tekst knyttet til seg. Beskrivelse av knappens hensikt er viktig å beskrive som designer, slik at utvikler får forståelse for knappens funksjon.
Logo
Bildebeskrivelse for logoer kan være forskjellige ut ifra konteksten logoen er plassert i. Dersom logoen er et lenket bilde skal bildebeskrivelsen reflektere lenkens intensjon, som kan være “Gå til forsiden”
Tekstalternativer: Bilder
Bilder med et formål eller en funksjon som ikke er knyttet til omkringliggende tekst skal forklares. Dette kan for eksempel være visuelle elementer som har effekt på hvordan læremidler navigeres eller hvordan innhold oppfattes. Det er designers ansvar å oppgi tekstalternativ for slike bilder sånn at utvikler kan knytte bilde og tekst sammen i koden. Bilder som blir brukt for å oppnå en hensikt eller et formål som ikke blir forklart i kontekst bør forklares. Denne teksten bør komme fra designer, slik at utvikler kan videreformidle dette i kode.
Bilder av tekst
Bilder av tekst unngås med mindre det er rent dekorativt. Husk at dekorative bilder med tekst ofte oppfattes som støy eller forvirrende for enkelte brukere. Om formålet er at bildet er dekorativt bør effekten overdrives slik at det ikke er noen tvil om at teksten er dekorativ. Se mer i krav 1.4.5 hos UU -tilsynet. UU -tilsynet - Bilder av tekst (Nivå AA) (Åpnes i ny fane)
Les mer
Les om hvordan redaktører og utviklere jobber med alternative tekster og hvilke behov de har til verktøy og systemer.