Informasjon, relasjoner og rekkefølge
Struktur og innhold henger tett sammen. Derfor er arbeidet med informasjon, relasjoner og rekkefølge viktig for alle som er involvert i produksjon av digitale læremidler, redaktører, designere og utviklere. I denne artikkelen har vi samlet råd og veiledning knyttet til ulike krav som er relatert til struktur i innhold og kode. Vi går ikke i detalj på spesifikke navigasjonselementer som del av god struktur, men linker til relevante ressurser.
Relevante krav
-
1.3.1 Sørg for at informasjon, struktur og relasjoner i innholdet kan forstås uavhengig av presentasjon.
-
1.3.2 Presenter innhold i en rekkefølge som gir mening.
-
4.1.2 Alle komponenter har navn og rolle bestemt i koden.
-
4.1.3 Brukeren skal få statusbeskjeder om viktige endringer på nettsiden uten at det gir kontekstendring.
Brukergrupper
- Blinde og svaksynte elever
- Elever med kognitive utfordringer
- Elever med lesevansker
- Elever med situasjonsbaserte utfordringer
- Elever med nedsatt bevegelighet
Formål
Formålet med kravene er å sikre at strukturen og sammenhengene i innholdet, samt hvordan det er kodet, fremstår tydelig også når presentasjonen endres, for eksempel gjennom skjermlesere eller andre hjelpemidler. I Standard Norges veileder, "Likeverdig tilgang til digitale læremidler i skole og utdanning," kapittel 5 forklares det hva det innebærer at pedagogisk formål ivaretas. Informasjon som er relevant for elevenes læring, skal komme frem gjennom innhold og struktur på en slik måte at det gir likeverdig tilgang for alle. Elever som brukere av digitale læremidler lærer mye om navigasjon av digitale flater i tillegg til læring knyttet til andre kompetansemål fra læreplanen. Dette gjør det spesielt viktig at digitale læremidler har god struktur og godt strukturert innhold. Les mer om digitale ferdigheter som grunnleggende ferdighet i læreplanen (Åpnes i ny fane)
Denne artikkelen forklarer hvordan digitale læremidler bør struktureres og kodes for å ivareta riktig informasjon og struktur. Dette gir brukere av hjelpemiddelteknologi og alternative navigasjonsformer en konsekvent måte å interagere med digitale læremidler på.
Designerens rolle
Som designer skal du sørge for at visuell design støtter tydelig struktur. Bruk konsistent visuell stil for overskrifter, lister og tabeller. Unngå å formidle viktig struktur eller relasjoner kun gjennom farge, størrelse eller plassering. Tenk på at designet skal kunne gjengis forståelig gjennom ulike typer teknologi, inkludert skjermlesere.
Bestepraksis
- Sett deg inn i HTML og semantisk koding og design med hensyn på struktur. Semantisk HTML-guide (Åpnes i ny fane)
Feller å unngå
- Ikke bruk feil overskriftsnivåer.
- Pass på at tabeller brukes til tabellinformasjon, ikke layout.
Tips og triks
- Test med skjermleser for å sikre at strukturen er forståelig.
- Unngå unødvendig kompleksitet: En enkel, ryddig struktur er enklere å oppfatte for alle.