Gå til hovedinnhold

Pedagogisk formål

I denne artikkelen blir begrepet pedagogisk formål forklart. Begrepet brukes i Standard Norges veileder SN/TS 11043 "Likeverdig tilgang til digitale læremidler i skole og utdanning" og er sentralt i arbeidet med likeverdig tilgang til digitale læremidler.

Pedagogisk formål er knyttet til læring i norsk skole, slik det er beskrevet i læreplanen. Som læremiddelprodusenter forholder vi oss til hvilken del av læreplanen som skal dekkes i læremiddelet. Det er altså den enkelte læremiddelprodusent som selv definerer det pedagogiske formålet for et læremiddel eller en del av et læremiddel. Dette er viktig fordi læremiddelprodusentene skal sørge for universell utforming. I arbeidet med likeverdig tilgang er det det pedagogiske formålet som angir hva som skal være tilgjengelig for alle.

Definisjon

Vi bruker følgende definisjon av pedagogisk formål.

  • formål med læremiddel eller undervisning knyttet til elevens læring og forankret i aktuelt læreplanverk

Lovkravene til universell utforming setter føringer for hvordan det pedagogiske formålet i læremidler kan ivaretas. I mange tilfeller er det krav om at samme løsning skal være tilgjengelig for ulike brukergrupper. I enkelte tilfeller og for enkelte brukergrupper er det imidlertid mulig å oppgi alternativ løsning. Likevel er det alltid slik at det pedagogiske formålet skal ivaretas i alle løsninger for likeverdig tilgang. Hvordan dette gjøres i praksis er sammensatt og er bakgrunnen for denne nettressursen.

Pedagogisk formål i praksis

Hvordan vi forholder oss til pedagogisk formål i digitale læremidler avhenger av rollen vår. Som redaktører, designere eller utviklere er jobben vår å produsere digitale læremidler som forholder seg til læreplanen og er utformet på en måte som muliggjør likeverdig tilgang. Digitale læremidler brukes både sammen i klasserommet og individuelt av elevene. Som produsenter knytter vi innholdet i læremidlet vårt til læreplanmål og har oversikt over hvilke brukere som har tilgang til innholdet i hvilken kontekst. På den måten kan vi legge til rette for likeverdig tilgang og informere tydelig om hvordan vi gjør det.

Eksempel

Et eksempel på innhold i digitale læremidler som viser hvordan det pedagogiske formålet kan ivaretas i praksis er en video om rytme med tilhørende klasseromsaktiviteter. Et slikt undervisningsopplegg kan brukes i musikkfaget og være knyttet til følgende læreplanmål.

  • utforske og eksperimentere med puls, rytme, tempo, klang, melodi, dynamikk, harmoni og form i dans, med stemmen og i spill på instrumenter

Læreplanmålet beskriver hva som skal læres, men ikke i detalj hvordan. Det er altså mange muligheter for utforming av videoen og tilhørende innhold for å møte læreplanmålet som samtidig gir likeverdig tilgang. For å få oversikt kan vi se på de ulike brukergruppene som finnes av elever i skolen og hva som trengs for at videoinnholdet skal være tilgjengelig for dem.

  • Blinde og svaksynte elever har behov for at videoen er synstolket slik at de får tilgang til informasjon som kommuniseres visuelt i videoen.
  • Elever med hørselsnedsettelse har behov for at videoen er tekstet og aktiviteter med rytme som ikke er avhengig av lyd.
  • Døvblinde har behov for at tekst fra videoen er tilgjengelig for hjelpemiddelteknologi og tilrettelegging for aktiviteter med rytme som ikke er avhengig av lyd.
  • Elever med språkvansker eller kognitive utfordringer kan ha behov for forenklet språk eller symbolbasert tekst fra videoen.
  • Elever med motoriske vansker har behov for klasseromsaktiviteter om rytme som de har tilgang til å delta i.

For produsenter av digitale læremidler finnes det flere måter å imøtekomme disse behovene. For visse typer innhold er det vanskelig å dekke alle disse behovene samtidig. For eksempel kan det være vanskelig å gjøre rytme tilgjengelige for elever med nedsatt hørsel. Som læremiddelprodusenter kan vi følge kravene til universell utforming ved å tekste videoen, men den praktiske opplevelsen og læringen av rytme er fortsatt ikke tilgjengelig for disse elevene. Da er det viktig å oppgi en alternativ læringsaktivitet eller annet innhold som gjør rytmelæring tilgjengelig for denne gruppen.

Læremidler har pedagogisk formål

Et læremiddel er utgangspunktet for å kunne jobbe bevisst med pedagogisk formål. Læremidler forstås som innhold som er utviklet til bruk i opplæringen. Et læremiddel vil altså alltid ha pedagogisk formål. Begrepet læringsressurs skiller seg fra læremiddel ved at det ikke er utviklet spesielt for bruk i skolen, dermed ligger det ikke et pedagogisk formål bak en læringsressurs. (Definisjon av læremiddel | Udir (Åpnes i ny fane) Gilje, Ø. (2021). På nye veier: læremidler og digitale verktøy fra kunnskapsløftet til fagfornyelsen. Norsk pedagogisk tidsskrift, 105(2), 227-241.)

I det praktiske arbeidet med universell utforming og tilgjengelighet anbefaler vi å jobbe med beste praksiser, lovkrav samt brukertesting for å identifisere hvordan det digitale læremiddelet kan gi likeverdig tilgang.

Evaluering og imøtekommelse av krav

Det er læremiddelprodusentene selv som har ansvar for universell utforming av digitale læremidler. Det er vanskelig å vite nøyaktig hva dette innebærer i kontekst av norsk skole, læreplan og pedagogisk formål. Følgende kriterier definerer og tydeliggjør hva som skal til for å etterleve krav til universell utforming for digitale læremidler.

  • De lovpålagte kravene til universell utforming etterleves, med mindre det foreligger spesifikke unntak angitt i veilederen.
  • Det pedagogiske formålet ivaretas på én av følgende måter:
    • Den samme løsningen er tilgjengelig for alle elever.
    • En alternativ løsning er tydelig angitt og enkelt tilgjengelig, dersom det ikke er hensiktsmessig å tilby samme løsning til alle.

Nyttige lenker: